söndag 15 mars 2015

Hamster i frysen


Det var väldigt tyst den där måndagskvällen. Väldigt tyst från våra små grå med fyra små ben. Jag anade oråd och kikade in i Hoppes bur och i äggkartongen där hon hade bäddat, hamsterpyntat och boat. Jorrå där låg hon, så sött och stilla. Döv hade hon tydligen blivit. Jag petade på henne och insåg att Hoppe sov, väldigt djupt. Jag rörde lite till på henne. Det var som att peta på en liten porslinsprydnad. Hela hon rörde sig, men var kvar i samma ställning. Det var nog då jag insåg att Hoppe hade somnat in. Jourhavande mamma fick ställa upp, utan medgivande, på kvällsfrågor om vad man gör med döda djur. Jag kunde väl inte ha en död hamster liggandes i lägenheten i en hel vecka, ända tills lilleman skulle komma hem. 

Frysen, jag skulle paketera henne ordentligt och lägga henne i frysen. Men tänk om Hoppe bara sov, väldigt djupt. I så fall skulle hon dö frysdöden. Jag beslutade att Hoppe skulle få ligga kvar i sin sömn, natten ut. Den natten var jag väldigt tacksam att jag hade bojkottat filmen ”Djurtjykogården” och alla andra filmer i genren skräck.
Morgonen därpå sov Hoppe fortfarande väldigt djupt och i samma ställning.

Dagen efter kom lilleman hem. Han hade blivit informerad, innan vi klev över tröskeln, att Hoppe hade lämnat jordelivet och sorgearbetet över en liten hamster började.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar