söndag 11 november 2012

Ljusfat


Hårt, piskande småregn. Grafitgrå himmel. Den spontana känslan är att vädret är tråkigt, tråkigt, tråkigt.
Men egentligen är det ganska helt perfekt leverans från vädergudarna. Perfekt till söndagsstädning. Lilleman såg i och för sig lika surmulen ut som himlen utanför över dagens agenda. Jag gissar att han hade hoppats på att jag hade lagt om söndagsplanerna. Men icke! Nu när jag änligen kan röra mig (lyckligt tacksam för det) så kliade det i städfingrarna. Sagt och gjort, städhucklet sattes på, volymen ökades på vår lilla musikmaskin och det började fejas i alla skrymslen och vrår. Det blev till och med rent i avloppsrören från handfatet. Lilleman tyckte att det städmomentet var så äckligt att han gömde sig bakom duschdraperiet.

Flera timmar senare, när det riktiga mörkret har lagt sig över land och rike, är nagellacket är avskaft, frisyren rufsig, hela hemmet har en doft av rent. Jag och lilleman tänder stearinljus och kvällsfriden sänker sig över vår gata i stan. Nystädat är lycka, levande ljus är mys och dessa två tillsammans är frid.

Jag skulle gärna ställa detta ljusfat på vårat vita bord i hörnet. Det finns att köpa på Rusta för cirka 30 guldmynt. Ljusfatet är i målad metall, med 7stycken ljushållare i olika höjder. Antik finish. Diametern är 36 cm, höjden är 34 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar